Bij het verduurzamen van de woningmarkt spelen hypotheekadviseurs een belangrijke rol. Als het gaat om energiebesparende maatregelen hebben huizenbezitters en huizenkopers baat bij een goede voorlichting. Want wat is er precies mogelijk? Welke stappen moeten er dan genomen worden en wat levert het hen op? Drie adviseurs, waaronder onze oud collega Tim van Es, vertellen over hun aanpak.


1. Tim van Es, Blauw & Florijn - Den Haag

“Hoe actiever je het verduurzamen meeneemt in het gesprek, hoe groter de kans dat ze er iets mee doen”, is de ervaring van Tim van Blauw en Florijn in Den Haag. 

Vanaf ongeveer 1,5 jaar geleden zijn ze bij Blauw & Florijn begonnen met groen adviseren, toch geeft Tim aan nog wel zoekende te zijn naar de juiste manier om verduurzaming onder de aandacht te brengen. Momenteel behalen we het meeste resultaat bij onze bestaande klanten. Deze klanten kunnen we makkelijk aanschrijven met bijvoorbeeld een nieuwsbrief en ik merk ook wel dat het onderwerp leeft onder deze groep.”

Het activeren van nieuwe klanten om energiezuiniger te wonen is toch een stuk lastiger, geeft Tim aan. “Onze klanten zoeken toch vaak een instapklare woning waar ze niets meer aan hoeven te doen. Ze kijken dan wel of een woning dubbel glas heeft, maar niet of er ook andere energiebesparende maatregelen zijn genomen. Dit komt ook mede doordat ze niet weten wat er mogelijk is en wat er gedaan kan worden om de woning nog energiezuiniger te krijgen. Het is leuk om hen daarop te wijzen én om je als adviesbureau te onderscheiden door hen dit inzicht te bieden. ”

Waar ze bij Blauw & Florijn nog vaak tegenaan lopen, is dat woningverduurzaming nog niet gedragen wordt door de hele markt. “Zelfs de 106 procent-regel wordt nog niet door alle hypotheekverstrekkers ondersteund. Het liefst willen wij als onafhankelijk adviesbureau meerdere opties kunnen aanbieden. Maar iedere duurzame hypotheekoplossing is natuurlijk al een welkome aanvulling!”


2. Mari Aarts, Rima Adviesgroep - Asten-Heusden

Net als Tim merkt ook Mari van de Rima Adviesgroep uit Asten-Heusden dat kopers vaak niet stilstaan bij het verduurzamen van hun woning. “Dit komt mede doordat veel klanten nog denken dat ze alles zelf moeten betalen. Dan kiezen ze er liever voor om hun spaargeld uit te geven aan een mooie inrichting, dan dat ze het steken in de woning. Het is dus echt noodzaak hen erop te wijzen dat het tegenwoordig meegefinancierd kan worden én hen te vertellen wat het hen oplevert. Dit zorgt ervoor dat zij straks een huis hebben dat klaar is voor de toekomst.”

Door verduurzaming in het gesprek mee te nemen zet je ook jezelf als adviseur positief op de kaart, geeft Mari aan. Hij adviseert zijn klanten, en dan vooral de starters, al in het oriëntatiegesprek over verduurzamen. 

“Ik geef aan wat er mogelijk is en waar je op moet letten. Klanten kijken dan al met een hele andere bril naar een woning. Je laat hen zien dat er meer mogelijk is dan dat ze op voorhand denken en denkt dus met hen mee. Dit zorgt ervoor dat het gesprek meteen een stuk luchtiger wordt. Mijn doel is dat mijn klant een goed gevoel overhoudt aan het gesprek en mij de ‘handel’ gunt.” 


3. Mike Eijmaal, De Hypotheekshop - Den Haag

Mike van De Hypotheekshop in Den Haag neemt het verduurzamen van de woning al standaard mee in hypotheekgesprekken. Hij merkt wel dat verduurzamen bij veel woningbezitters nog niet on top of mind is. “Klanten komen bij ons met maar één doel: ze willen dat huis en hebben daarvoor een hypotheek nodig. Ze zitten dan eigenlijk niet echt te wachten op nog een heel verhaal over verduurzamen.”

De ervaring van Mike is wel dat een goed advies vaak de doorslag geeft om te gaan verduurzamen. “Als je je klant niet informeert, gebeurt het gewoon niet. De klant weet vaak onvoldoende wat het inhoudt, wat er mogelijk is en wat het oplevert. Door voorafgaand aan het adviesgesprek informatie te delen, is het makkelijker om er in het gesprek over te beginnen. Wij doen dit door onze klanten voorafgaand aan het gesprek een artikel over duurzaam wonen te sturen.”

De Haagse Hypotheekshop moedigt niet alleen haar klanten aan om te verduurzamen, ze zijn ook zelf duurzaam bezig. “Als een klant voor de eerste keer een hypotheek bij ons afsluit én energiebesparende maatregelen treft, compenseren wij de CO2-uitstoot van het eerste jaar door een bedrag aan Treesforall.nl te schenken. Dit bedrag staat gelijk aan het energieverbruik. Treesforall.nl plaatst daarvoor bomen in de plaats. En zo dragen wij ook weer ons steentje bij.”

Bron: https://www.amweb.nl/financiele-planning/artikel/2019/07/hoe-adviseer-je-over-financiering-verduurzaming-woning-drie-ervaringsdeskundigen-101117823


© 2019 Blauw & Florijn
design & powered by AWINK Websolutions